Take a fresh look at your lifestyle.

همه چیز در مورد خرید انواع کفش ورزشی

بررسی نکات و موارد موردنیاز برای خرید کفش ورزشی

282

 

فارغ از اینکه ورزش خاصی انجام دهید یا نه کفش ورزشی، یک استایل پوشش برای  شما می‌سازد که با پوشیدن لباس متناسب  با کفش ورزشی این استایل ورزشی تکمیل می‌شود.استایل ورزشی برای تمام گروه های سنی و به ویژه جوانان و نوجوان یک سبک پوشش زیبا و پذیرفته شده در جامعه است.به علاوه ، پاها در کفش ورزشی ، راحت‌تر هستند و این نوع کفش‌ها امکان تحرک و فعالیت بیشتر را برای افراد فراهم می‌کنند و به نوعی به بهبود سلامتی و تناسب اندام  افراد کمک می‌کنند.

چرا نیاز به کفش اسپرت داریم؟

الزاما نیاز نیست که حتما ورزشکار حرفه ای باشید تا به کفش اسپرت نیاز داشته باشید . مثلا برای فعالیت‌های روزمره مثل پیاده روی ، گذراندن اوقات فراغت در طبیعت ، سفرهای تفریحی و امثال اینها بهتر است از کفش ورزشی استفاده کنید چون کفش های ورزشی راه رفتن و فعالیت را برای شما آسان‌تر می‌کنند و کمتر خسته می شوید.

اگر فعالیت‌های شما علاوه بر تفریح ، بیشتر جنبه ورزشی به خود بگیرند ضرورت استفاده از کفش ورزشی بیشتر می‌شود . مثلا برای فعالیت‌های کوهنوردی، اسکی، فوتبال و والیبال، دوچرخه سواری، دویدن و تقریبا برای اغلب ورزش‌ها نیاز به داشتن کفش اسپرت مناسب دارید در غیر این صورت نمی‌توانید به درستی فعالیت کنید و حتی احتمال و خطر وقوع آسیب دیدگی  و سوانح  افزایش می‌یابد.  البته، چه کفش ورزشی و چه انواع کفش معمولی اگر نامناسب باشند و کیفیت ساخت و مواد به کار رفته در آنها نامطلوب باشد ممکن است باعث عوارض و مشکلات زیادی شوند.

راهنمای خرید کفش ورزشی
افراد برای فعالیت های روزمره و یا فعالیت های ورزشی مختلف نیاز به خرید کفش ورزشی دارند

عوارض کفش نامناسب

برخی از برندهای کفش ، ادعا می‌کنند که کفش‌های آنها برای تمام انواع پا، مناسب است ولی اگر مثلا کفش ورزشیِ خریداری شده با قوس کف پای فرد سازگار نباشد ممکن است بعد از مدتی عوارضی چون درد در پاها ، کمر و باسن را به دنبال داشته باشد. انگشتان و پاشنه پا نیز باید در کفش ورزشی، کاملا راحت باشند در غیر این صورت ممکن است موجب مشکلاتی برای فرد شود از جمله پیدایش میخچه و پینه ، تاول ، ناهنجاری‌های اسکلتی انگلشتان پا و بدشکلی ناخن های پا. اضافه بر این موارد، ناراحت بودن پا در کفش باعث احساس خستگی و کمبود انرژی می‌شود. اگر فرد به بیماری هایی همچون مشکلات قلبی، دیابت و یا ناراحتی‌های اعصاب مبتلا باشد کفش نامناسب می‌تواند موجب تشدید علایم بیماری‌های مذکور شود و سلامتی شخص را به خطر بیندازد.

در مورد کفش ورزشی ، حساسیت بسیار بیشتر است چون امکان دارد شدت فعالیت شخص با کفش ورزشی بیشتر باشد و نامناسب بودن کفش ورزشی ممکن است باعث انواع مصدومیت‌ها و آسیب به مفاصل ، عضلات و استخوان‌ها شود و یا کشیدگی و پارگی ربات‌ها را در پی داشته باشد حتی در ورزش‌های حرفه ای ، کفش نامناسب ممکن است جان ورزشکاران را به خطر بیندازد پس خطراتی که کفش ورزشی نامناسب ممکن است برای سلامتی فرد ایجاد کند بیشتر از یک کفش معمولی است و باید در انتخاب آن دقت بیشتری شود.

عوارض کفش های غیراستاندارد
کفش ورزشی نامناسب، می‌تواند مشکلات زیادی را برای ورزشکاران ایجاد کند

انتخاب کفش ورزشی

با توجه به اینکه امروزه برندهای کفش ورزشی ، بسیار متنوع هستند و هر کدام چندین نوع کفش اسپرت با طراحی و رنگ و لعاب مختلف تولید می‌کنند. شاید انتخاب و خرید کفش اسپرت و کتونی ورزشی در میان این همه تنوع کمی سخت باشد پس باید بدانید از یک کفش ورزشی چه میخواهید و چه نوع از کفش ورزشی بیشتر مناسب شماست؟  اگر به ورزش خاصی مشغول هستید و یا قصد ورود به یک ورزش جدید را دارید باید کفش ورزشی متناسب با آن ورزش خاص را خریداری کنید.

عوامل مهم و تاثیر گذار در انتخاب کفش ورزشی مناسب

1) فرم و آناتومی متمایز پای هر شخص

هر شخص فرم پای مخصوص به خود را دارد و از نظر میزان انحنای کف پا و اندازه بخش‌های مختلف پا ، بین افراد تفاوت وجود دارد پس در انتخاب کفش مناسب و خصوصا کفش ورزشی ، باید  با شرایط پای خود آشنا باشید هر چند بسیاری از  فروشندگان کفش ورزشی در این زمینه مشتریان را راهنمایی خواهند کرد ولی اگر فرد خود، اطلاعات داشته باشد انتخاب و خرید بهتری خواهد داشت.

اگر قوس کف پا به گونه ای باشد که از نظر طبی مشکل‌دار تلقی شود مثلا صاف باشد یا قوس آن زیاد باشد و یا پا قبلا آسیب دیده باشد ، در این صورت کفش اسپرت باید حالت طبی داشته باشد تا راه رفتن را برای فرد آسان‌تر کند و یا حتی باعث رفع و درمان مشکل پا شود.

انتخاب کفش مناسب شکل پا
کفش اسپرت باید با آناتومی و کف پای فرد، سازگار باشد

2)نوع فعالیت

بسته به نوع فعالیتی که می‌خواهید انجام دهید باید کفش ورزشی مناسب خریداری کنید مثلا در ادامه چند نوع کفش ورزشی را توضیح می‌دهیم که هر کدام برای یک نوع ورزش یا فعالیت خاص ساخته شده اند و ویژگی‌های متناسب با آن فعالیت را دارند.

کفش اسپرت پیاده روی

پیاده روی یک فعالیت ورزشی محسوب می‌شود و کفش مخصوص خود را می‌طلبد. یک کفش ورزشی مناسب پیاده روی باید کف نسبتا ضخیمی داشته باشد که حالت ضربه‌گیر هم داشته باشد و فشار و ضربات ناشی از حرکت را به کف پا منتقل نکند بلکه آنها را خنثی کند به علاوه باید دارای پاشنه مناسب باشد و نباید کاملا تخت و یا پاشنه بلند باشد چون در این حالت باعث کمر درد می‌شود. بهتر است کفش پیاده روی از الیافی مثل کتان ساخته شده باشد و کمتر از مواد شیمیایی در ساخت آن استفاده شده باشد تا باعث حساسیت نشود. تهویه مناسب نیز در کفش های پیاده روی لازم است تا  مشکلات قارچی و بوی بد پا  ایجاد نشود.

ویژگی دیگرِ لازم برای کفش ورزشی مناسب برای پیاده روی، لزوم حمایت از قوزک پا است و باید از پیچ خوردگی قوزک پا جلوگیری کند، وزن مناسبی هم داشته باشد تا موجب خستگی فرد نشود و انعطاف پذیری مناسب در قسمت جلویی کفش که امکان حداقل خم شدن ۴۵ درجه ای را بدهد چون در غیر این صورت پا را  خسته خواهد کرد.

کفش های مناسب پیاده روی
کفش ورزشی مناسب برای پیاده روی باید سبک، منعطف و با کف ضربه گیر باشد

کفش ورزشی مخصوص دویدن

معمولا کفش‌های مخصوص دویدن از تکنولوژی ساخت پیشرفته‌تری نسبت به کفش‌های پیاده روی برخوردارند و منعطف تر و سبک‌تر هستند . زیرسازی و ضربه گیری کفش های دویدن باید بهتر و قوی تر از یک کفش پیاده روی معمولی باشد چون در هنگام دویدن فشار بیشتری به کف پا وارد می‌شود . البته زیر سازی بیشتر نباید از انعطاف کفش بکاهد یا بر وزن کفش اسپرت بیفزاید. پاشنه کفش دویدن نیز معمولا باید پهن تر از کفش ورزشی معمولی باشد تا بتواند ضربات را به خوبی مهار کند.

از کفش ورزشی مخصوص دویدن می‌توان در پیاده روی هم استفاده کرد و حتی در پیاده روی‌های طولانی مدت بهتر از کفش‌های پیاده روی معمولی عمل می‌کند ولی کفش پیاده روی مناسب دویدن نیست.

خرید جدیدترین کفش های ورزشی مردانه

نکته دیگر اینکه در انواعی از کفش‌های اسپرت که ظاهر شبیه هم دارند آرم مربوط به فعالیت ، روی کفش حک شده است مثلا ممکن است فرد از روی ظاهر کفش اسپرت تشخیص ندهد که آن کفش خاص برای چه فعالیتی مناسب است ولی مثلا اگر آرم رانینگ را مشاهده کرد می‌تواند بفهمد که کفش اسپرت مخصوص دویدن را در دست دارد.

کفش تمرین

کفش ترینینگ یا کفش ورزشی مخصوص تمرین، برای انواع حرکات ورزشی که پاها را درگیر می‌کنند مناسب هستند مثلا برای تمرینات ایروبیک ، وزنه برداری و قدرت و چالاکی استفاده می‌شود ولی مناسب راه رفتن و دویدن نیستند چون کف نازک تر و مسطح تری دارند. کف کفش‌های تمرین سفت تر از کفش دویدن یا پیاده روی است و رویه کفش‌ها نیز ضخیم تر از این دو نوع کفش نامبرده است ولی در مجموع کفش‌های تمرین سبک تر هستند و امکان حرکات مختلف ورزشی را فراهم می‌کنند.

کفش های مناسب باشگاه
کفش تمرین، خصوصیاتی دارد که آن را از کفش اسپرت پیاده روی و دویدن متمایز می‌کند

کفش فوتبال

در مورد کفش‌های فوتبال که در اصطلاح عامیانه در ایران به آنها استوک گفته می‌شود قضیه پیچیده می‌شود و چندین نوع کفش ورزشی فوتبالی در بازار وجود دارند که هر کدام مختص زمین بازی خاصی هستند و وجه تمایز اصلی این انواع کفش ، در زیره یا کف کفش هاست.

در فوتبال که نیاز به تحرک و سرعت بالای بازیکنان دارد ، کفش‌های فوتبالیست‌ها باید حداکثر چسبندگی و اصطکاک را با زمین داشته باشند تا بازیکنان بتوانند در لحظه سرعت بگیرند یا در سرعت‌های بالا بتوانند به آسانی تغییر مسیر دهند یا متوقف شوند . برای همین در زیره ی کفش‌های فوتبال ، از میخ‌های خاصی استفاده می‌شود که این اهداف را محقق می‌کند. بسته به نوع زمین تعداد، اندازه و فاصله میخ‌های کف یک کفش ورزشی فوتبالی متفاوت خواهد بود  برای مثال کفش فوتبال برای زمین فوتبالِ چمن مصنوعی با زمین فوتبال چمن گِلی متفاوت است و اگر از کفش مخصوص به هر زمین استفاده نشود بازیکن در جریان بازی به مشکل جدی مواجه می‌شود و احتمال زمین خوردن و آسیب دیدگی بازیکن به شدت افزایش می‌یابد.

بررسی نوع و تعداد میخ‌های کفش فوتبال مربوط به هر زمین چمن در این نوشته نمی‌گنجد ولی به طور کلی هر نوع کفش فوتبال با دو کلمه مخفف متشکل از دو حرف بزرگ انگلیسی، نام گذاری می‌شود که این اسامی به شرح زیر هستند:

  • کفش فوتبال SG یا SG PRO برای زمین چمن‌های گلی و باتلاقی مثل زمین‌های شمال ایران مناسب است.
  • نوع HG مناسب زمین چمن‌های خشک و سفت
  • نوع FG برای زمین چمن نرمال
  • نوع AG برای زمین چمن مصنوعی با ارتفاع چمن نرمال
  • نوع TF برای زمین چمن مصنوعی با ارتفاع چمن کوتاه و تخت
  • نوع IN یا IC برای زمین داخل سالن و فوتسال
  • نوع ST برای کوچه و خیابان و روی آسفالت
انواع کفش های مناسب فوتبال
امروزه برای هر نوع زمین فوتبال، کتانی ورزشی مخصوص وجود دارد

با داشتن یک جفت کفش ST علاوه بر بازی روی آسفالت می‌توانید در داخل سالن و یا روی زمین چمن مصنوعیِ کوتاه نیز بازی کنید یعنی به جای کفش IN و TF نیز قابل استفاده است.

کفش ورزشی کوهپیمایی و کوهنوردی

برای فعالیت‌هایی همچون کوهنوردی و کوهپیمایی نیز چندین نوع کفش ورزشی وجود دارد که ویژگی‌های آنها بسته به شرایط محیطی مسیری که می‌خواهید بپیمایید فرق می‌کند . مثلا اگر کوهپیمایی ، بیشتر در یک مسیر نسبتا هموار و کم تر سنگلاخی باشد کفش سبک تر و انعطاف پذیرتر، مناسب شما است و همچنین نیازی به عاج و میخ بیش از حد در زیره کفش نیست چون باعث کند شدن حرکت شما خواهد شد و هرچه مسافت طولانی تر باشد خصوصیات گفته شده باید بیشتر در کفش ، رعایت شده باشد.

اما هر چه فعالیت شما، بیشتر جنبه کوه نوردی به خود بگیرد که در آن شیب صعود و مسیر، ناهموار و مشکل‌تر می‌شود کفش باید محکم‌تر و دارای اصطکاک بیشتر باشد پس باید میخ‌دار نیز باشد به علاوه محافظت بیشتری از قوزک پا باید انجام دهد  و همچنین بیشتر ضد فرسایش و سایش باشد. اگر به شرایط محیطی سخت آب و هوای سرد و برفی نیز اضافه شود پس کفش باید، پا را در برابر سرما نیز محافظت کند و این نوع کفش ها ، ساق بلندتر و انعطاف کمتری دارند و بیشتر جنبه پوتینی شکل پیدا می‌کنند، سنگین‌تر هستند و در مورد آنها باید به نکات بیشتری توجه شود.

خرید جدیدترین کفش های ورزشی زنانه

نکته کلی در مورد همه انواع کفش ورزشی کوهنوردی و صخره نوردی، داشتن قابلیت ضد آب و تهویه مناسب است تا پا در آنها راحت باشد و به هیچ عنوان خیس نشود. برای فعالیت های دیگر ورزشی نیز کفش های ورزشی خاص وجود دارد مثلا برای اسکی یا دوچرخه سواری، صخره نوردی، بسکتبال، گلف، ورزش‌های آبی و چندین نوع کفش اسپرت دیگر که هر کدام خصوصیات منحصر به فرد و متمایز کننده ای دارند.

کفش های مناسب کوهنوردی و کوهستان
کفش کوهپیمایی و کوهنوردی، ویژگی های منحصر به فردی دارد

سخن پایانی

تنوع کفش‌های ورزشی، شاید در ابتدا برای شما کمی گیج کننده و استرس زا باشد . ولی این مسئله، هیچ جای نگرانی نیست و با داشتن یک فروشنده قابل اعتماد در کنار خود، خلا اطلاعاتی خود در زمینه کفش ورزشی را پر خواهید کرد .

تنها کافیست در مورد نوع فعالیت و شرایط محیطی ای که قرار است در آن پا بگذارید اطلاعات مناسبی داشته باشید تا فروشنده بهترین و متناسب ترین کفش ورزشی را به شما پیشنهاد دهد.

در مورد قیمت‌ها نیز اگر تمایل به خرید کتانی ورزشی با برندهای مطرح جهانی را داشته باشید به طبع باید هزینه بیشتری پرداخت کنید و به ازای آن هزینه هم مطمئنا از کیفیت‌های کلاس جهانی برای محصولات خریداری شده بهره مند شده و لذت خواهید برد.  اما در خیلی از موارد نمونه‌های بسیار با کیفیت داخلی نیز برای انواع کفش های ورزشی وجود دارد که می‌توانید با پرداخت قیمت‌های مقرون به صرفه تر، محصولاتی را خریداری کنید که کاملا نیاز شما را برطرف خواهند کرد.

تخفیفات مناسبتیِ فروشگاه های برترِ کفش ورزشی نیز مشوقی دیگر برای خرید مشتریان است که بسیاری از مشتریان این طرح های تخفیفی مدت دار را غنیمت می‌شمارند و دست به خریدهای مطلوب خود می‌زنند. در فروشگاه تودید میتوانید از تخفیفات ویژه و مناسبتی برای خرید کفش و سایر محصولات بهره مند گردید

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.