Take a fresh look at your lifestyle.

داستان فراز و نشیب آدیداس ، برند معروف ورزشی

مرور سوابق و تاریخچه برند محصولات ورزشی آدیداس

425

آدیداس ، یکی از محبوب ترین گزینه ها میان ورزشکاران و باشگاه های ورزشی است . چرا که در کنار کیفیت بالا ، همواره محصولاتی زیبا ، شکیل و جذاب ارائه داده و از تکنولوژی های مختلفی در جهت معرفی و عرضه ی محصولاتی به روز بهره گرفته است . این شرکت در زمینه طراحی و تولید انواع کفش ، لباس ، تجهیزات ورزشی ، اکسسوری ، محصولات مراقبت شخصی و لوازم لوکس فعالیت دارد . در این مطلب نگاهی به گذشته پر فراز و نشیب این شرکت خواهیم انداخت تا با تاریخچه آدیداس و سیر تکامل این برند آلمانی آشنا شویم . با تودید مگ همراه باشید.

برند آدیداس
آدیداس برندی محبوب میان ورزشکاران

گذشته آدیداس از بدو تاسیس

خلق این شرکت به حدود یک قرن پیش بازمیگردد . زمانیکه آدولف داسلر شرکت «گبرودر داسلر شوفابریک» را در سال 1924 تاسیس کرد که بعد ها در سال 1948 به آدیداس تغییرنام داده شد.

موسس این شرکت ، آدولف داسلر ، در خانواده ای کارگر در شهر «هرتزوگن آوراخ » آلمان متولد شد . پدرش کارگر یک تولیدی کفش بود و مادرش مدیریت یک خشکشویی را برعهده داشت . آدولف پس از پایان جنگ جهانی اول کارگاه تولید چینی تاسیس کرد و در ادامه در بازار تولید چرم فعالیت نمود. وی برای شراکت با برادر خود رادولف در تولید کفش به زادگاه خود بازگشت و به تولید کفش پرداخت .

نقطه شروع اوج گیری آدیداس به سال 1936 و مسابقات المپیک برلین بازمیگردد . زمانیکه آدولف موفق شد « جسی اُوِنز » قهرمان دو و میدانی آن سال ها را به خرید و استفاده از کفش هایش متقاعد کند . اتفاق بهتر زمانی افتاد که جسی اُوِنز با کفش های آدولف موفق به دریافت چهار مدال طلا گردید و یکی از عوامل موفقیت خود را استفاده از آن کفش ها عنوان کرد . این اتفاق به نقطه ی عطفی برای رشد و شناخته شدن این شرکت تبدیل شد.

آدولف در کارگاه کفش
آدولف داسلر در کارگاه تولیدی کفش

پایان شراکت دو برادر

با شروع جنگ جهانی دوم اختلافاتی میان دو برادر شکل گرفت که گمانه زنی های مختلفی درباره ی علت آنها نقل شده . اما بنظر میرسد اختلافات جدی سیاسی میان دو برادر بر سر انتخاب حزب مورد حمایت  خود و تنش های ایجاد شده در زمان جنگ جهانی دوم موجب پایان شراکت و رفاقت این دو برادر گردیده است .

کارخانه ی داسلر ها در خلال جنگ جهانی دوم بعنوان کارخانه تولید سلاح جنگی مورد استفاده قرار میگرفت . به همین دلیل بخش های زیادی از آن توسط ارتش آمریکا ویران شده و در اختیار ایالات متحده  قرار گرفت . اما بعد ها به آدولف داسلر بخشیده شد . پس از آن ، آدولف نام شرکت را به آدیداس ( ترکیبی از حروف ابتدای نام و نام خانوادگی اش)  تغییر داده و کارخانه را مجدد راه اندازی کرد . رادولف ، برادر او نیز شرکت Ruda را تاسیس نمود که در حال حاضر با نام پوما شناخته میشود . سرچشمه رقابت آدیداس و پوما از آن زمان نشات گرفته است . آدولف داسلر چهار سال پس از برادرش و در سال 1978 در سن 78 سالگی در گذشت.

برادران داسلر
برادران داسلر موسسان آدیداس و پوما

 

آدیداس و دست به دست شدن های مکرر

پس از آدولف داسلر ، پسرش ، هورست داسلر زمام امور آدیداس را در دست گرفت . اما او نیز در سال 1987 ، یعنی 9 سال پس از پدرش به طرز مشکوکی فوت کرد و نداشتن وارث و مدیری لایق آدیداس را در آستانه ی ورشکستگی قرار داد . در آن زمان صنعتگری فرانسوی به نام برنارد تاپی این شرکت را به مبلغ حدود 244 میلیون دلار و به شرط حفظ نام از خانواده داسلر خریداری کرد . اما نهایتا پس از پنج سال ، از پرداخت بدهی وام اخذ شده برای خرید آدیداس بازماند و کارخانه در اختیار بانک در آمد . آدیداس در مزایده ای ، به مبلغ 683 میلیون دلار به روبرت لوئی دریفوس فرانسوی رسید . برنارد تاپی هم به دلیل پرونده های مالی راهی زندان شد.

 

نفسی تازه با دریفوس

پس از سال 1993 روبرت دریفوس ، در نقش یک مدیر لایق ، آدیداس را که طی سالها روی نوار ناکامی حرکت میکرد نفسی تازه بخشید . او با بهره گیری از بهترین مختصصان طراحی ، ادغام و شراکت با چند شرکت دیگر از جمله سالامون ( تولید کننده محصولات اسکی ) و خرید برند مطرح ریباک به مبلغ 3.8 میلیارد دلار ، رشد چشمگیری را نصیب آدیداس نمود . به تدریج با پشت سر گذاشتن رقیب دیرینه ی خود یعنی پوما تبدیل به رقیبی جدی برای برند نایک آمریکایی گردید ؛ رقابت تنگاتنگی که تا امروز هم ادامه دارد.

روبرت دریفوس
روبرت دریفوس ، نجات بخش آدیداس

گسترش و پیشرفت آدیداس

در سال 2004 در پی همکاری با استلا مک‌کارتنی ، طراح مشهور انگلیسی ، خط تولید جدیدی برای طراحی و تولید پوشاک و لوازم ورزشی زنانه آدیداس تاسیس شد . خط تولیدی که تا به امروز نیز تحت عنوان « Adidas by Stella McCartney » به کار خود ادامه میدهد .

بهره گیری آدیداس از افراد متخصص و تکنولوژی های به روز منجر به افزایش هر چه بیشتر کیفیت محصولات و ارائه اختراعاتی متکی بر دانش روز در صنعت مد و پوشاک گردید ؛ به عنوان مثال این شرکت در سال 2005 ازنسل جدیدی از کفش های دو تحت عنوان ADIDAS 1 رونمایی کرد ؛ کفش های مذکور به کمک میکروپروسسوری و موتورهای الکتریکی کوچکی که در آنها تعبیه شده بود قادر بودند شرایط و نیاز دونده را سنجیده و فرم کفش را به دلخواه آنها تغییر دهد.

adidas 1 shoes
کفش هوشمند آدیداس 1

در سال 2011 آدیداس طی قراردادی با NBA مسئولیت تولید کفش و لوازم مورد نیاز این کمپانی ورزشی را برعهده گرفت که منجر به عرضه ی محصولاتی با عنوان NBA گردید.

در حال حاضر نیز این شرکت طی قرارداد 10 ساله ای که سال 2014 با باشگاه منچستر یونایند انگلیس به مبلغ 750 میلیون پوند عقد کرد بعنوان اسپانسر این باشگاه مطرح اروپایی شناخته میشود .

 

آدیداس و لیونل مسی

لیونل مسی ، ستاره تیم فوتبال بارسلونا ، از سال 2017 و با قراردادی مادام العمر بعنوان مشهورترین سلبریتی دنیای فوتبال در تیزر ها و بنر های تبلیغاتی آدیداس حاضر میشود. لیونل مسی برای تبلیغ کفش های این شرکت سالانه 20 میلیون یورو دریافت میکند .

لیونل مسی آدیداس
لیونل مسی در بنر معرفی کفش فوتبال آدیداس

مالک و مدیرعامل فعلی آدیداس ایگور لانداو سرمایه دار 77 ساله ی فرانسوی است.  در حال حاضر ، ارزش این برند آلمانی حدود 17 میلیارد دلار ( بیش از 380 هزار میلیارد تومان در زمان نگارش مطلب ) تخمین زده شده است . آدیداس  پس از نایک ، گوچی و لوئیس ویتون در جایگاه چهارم با ارزش ترین برند های پوشاک جهان قرار دارد.

سیر تحول لوگوی آدیداس

 

لوگوی آدیداس ازابتدا تاکنون تغییراتی به خود دیده است . اما بیش از نیم قرن نمای ثابت و ساده ای متشکل از سه خط موازی داشته است . خطوط موازی ای که به کیفیت ، انعطاف پذیری و تسلط بر بازار اشاره دارد . مدیران آدیداس ادعا میکنند طراحی سه خط این لوگو از لحاظ پزشکی بر تعادل و توازن وزشکاران تاثیرگذار است . جرقه خلق این نماد در المپیک 1972 مونیخ در ذهن ادولف و همکارانش زده شد . سه برگ نماد سه قاره حاضر در آن مسابقات بود که سه خط آدیداس از میان آن عبور میکرد. در ادامه لوگوی این برند به قله شباهت پیدا کرد ؛ قله ای که اشاره به تحقق رویای ورزشکاران جهان با انتخاب برندی شایسته ی آرمان هایشان داشت . در نهایت و از سال 2005 لوگوی آدیداس به شکل سه خط ساده درآمده و در کنار نام این برند قرار گرفته است.

لوگوی آدیداس
تغییرات لوگوی آدیداس در گذر زمان

جمع بندی

گذشته آدیداس با حدود یک قرن سابقه ، مسیر پر افت و خیزی برای رسیدن به جایگاه کنونی طی کرده است . مسیری که برای تمام ورزشکارانی که از این برند استفاده میکنند نماد استقامت و خستگی ناپذیری برای رسیدن به مطلوبشان است .  قدمت آدیداس در کنار ارائه محصولاتی استاندارد و با کیفیت ، یکی از مهم ترین فاکتورهای ورزشکاران برای انتخاب این برند ورزشی میباشد .

در فروشگاه اینترنتی تودید میتوانید به محصولات جدید و متنوع آدیداس دسترسی داشته و خریدی مطمئن با ضمانت اورجینال بودن کالا تجربه کنید.

مشاهده و خرید جدیدترین محصولات آدیداس

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.